Recepcia: 
+421 917 025 025 | bratislava@espania.sk
Otváracie hodiny - Materská škola

Pondelok - Piatok 7:00 - 18:00

Angličtina | Španielčina | Čínština
Materská škola registrovaná v sieti škôl ministerstva školstva Slovenskej republiky

Učebné osnovy

Materská škola Espania je zameraná na výučbu cudzích jazykov pomocou ich integrácie do denného programu detí. Vďaka nášmu profesionálnemu tímu učiteľov hovoriacich rodným jazykom sa deti učia cudzie jazyky prirodzenou a hravou formou, a s cudzím jazykom sú v kontakte po celý deň.

Naše bilingválne triedy poskytujú jazykové kombinácie – angličtinu a španielčinu, alebo angličtinu a čínštinu. Trojjazyčná trieda sa otvára iba každý druhý rok a preto našim rodičom radíme, aby sa v prípade záujmu zapísali na čakaciu listinu.

Každá učebňa je tematicky usporiadaná podľa predmetu vzdelávania a tým našim deťom umožňuje objavovanie nového a neznámeho prostredia.

Materská škola Espania má desať tried rozdelených podľa veku a jazykovej špecializácie. Maximálny počet detí v jednej triede je sedem.

Sme jedineční hlavne tým, že máme najnižší pomer detí na jedného učiteľa zo všetkých materských škôl na Slovensku, čo poskytuje ideálny základ pre individuálny rast každého dieťaťa a pre individuálne hodnotenie učiteľom.

Pomer študentov a zamestnancov v Espanii je 2 zamestnanci na plný úväzok na 1 dieťa. Pomer študentov a zamestnancov vrátane externých učiteľov je 1,6 zamestnanca na 1 dieťa. Všetky hodiny sú prispôsobené vekovej úrovni a zapájajú študentov do tejto témy mnohostranným spôsobom (napr. osvojenie si mena zvierat kúpaním hračiek), a teda aj osvojenie si zásadného hygienického správania a zároveň senzorická skúsenosť s vodou, mydlom/penou a špongiou.

To podporuje nielen záujem študentov o danú tému a aktivitu, ale poskytuje to aj diferencovaný a všestranný vzdelávací zážitok.


Prvý rok

Hlavným cieľom materských skupín prvého ročníka (vo veku od jedného do dvoch rokov) je pomôcť študentom spoznať dôležité miesta a ľudí v ich bezprostrednom okolí, ako aj rozvíjať samostatnosť, hrubú a jemnú motoriku, bežné správanie a gestá.

Na hodinách matematiky sa deti zoznamujú so základnými schopnosťami kritického myslenia, ako je: rozpoznávanie priestorových a číselných vzťahov, ako aj kategorizácia a kvantifikácia objektov.

V sociálnych štúdiách si deti začínajú vytvárať koncepty vlastnej a sociálnej identity, etikety a hygienického správania, ako aj každodenných rutín a pravidiel. Vo vede sa učia spoznávať ľudskú tvár a telo, zmysly a nabáda ich, aby skúmali telesné funkcie (napríklad valcovanie alebo lezenie) a nové textúry, ktoré majú vnímať. Hodiny geografie sú zamerané na oboznámenie detí s ich bezprostredným okolím vrátane materskej školy, domova a fyzického sveta.

Umenie povzbudzuje deti tejto vekovej skupiny, aby preskúmali jemnú motoriky, farby, textúry a tvary potrebné na vytvorenie základu pre kreslenie. Jazykové osnovy sa takisto zaoberajú začínajúcim rukopisom, ale zameriavajú sa hlavne na podporu komunikácie prostredníctvom gest, skloňovania, akčných slov a zapojenia pomocou piesne.

Títo študenti sú vo vekovom rozmedzí od jedného do dvoch rokov a aktivity bežne zahŕňajú:

Činnosti, ktoré sú výzvou pre ich motoriku.
Napríklad: puzzle, bloky, triedičky tvarov, kolíkové dosky, jednoduché puzzle, hračky push-pull.
Imitácia hry a pestrofarebné, senzoricky pútavé objekty.
Napríklad: Hranie rolí, ako jesť alebo prezliekanie a príprava dieťaťa na spánok, hranie sa s rôznymi textúrami (ryža, sliz, pena)..
Nasledovanie príbehu.
Napríklad: príbeh o mláďatku, ktoré hľadá svoju matku.
Zdokonalenie štruktúry vzdelávania zavedením prehľadných pravidiel v triede a spoločenského správania.
Napríklad: dieťa sa hrá s hlavolamom, ale pred dokončením odíde k inej hre a potrebuje povzbudenie, aby sa vrátilo a skompletizovalo hlavolam pred prechodom na novú hračku alebo hru.

Druhý rok

Hlavným cieľom skupín pre druhý ročník (vo veku od dvoch do troch rokov) je zlepšenie ich hrubej a jemnej motoriky, vedenie k samostatnosti študentov, podporovanie ich sociálneho povedomia k ostatným, takisto aj preskúmanie a organizovanie sveta okolo nich.

Na hodinách matematiky deti pokračujú v budovaní základných schopností kritického myslenia, ako je: pomenovanie základných tvarov a čísel do desiatich, kategorizácia objektov podľa jednotných atribútov a porovnanie množstiev väčšieho, menšieho alebo rovnakého množstva.

V sociálnych štúdiách deti pokračujú v budovaní koncepcie vlastnej a sociálnej identity učením sa ako spoznať seba a ostatných prostredníctvom fyzických vlastností, emócií, titulov alebo povolaní (matka, priateľka, učiteľka) a zodpovednosti.

Vo vede sa zoznamujú so základnými zmenami vo svete okolo nich, ako sú ročné obdobia, počasie a rast rastlín. Hodiny geografie presúvajú vedomosti študentov mimo materskej školy a domova, do spôsobov dopravy a na bežné miesta v miestnej komunite.

Umenie povzbudzuje deti tejto vekovej skupiny, aby identifikovali obľúbené farby, tvorili účelne, reprezentovali skutočné objekty a zlepšovali jemnú motoriku potrebnú na kreslenie a písanie. Jazykové osnovy sa zameriavajú na podporu intenzívnejšej hlasovej komunikácie s využitím abecedy, zámen, akčných slov, smerových fráz a tvorby dvoj- až päťslovných viet.

Keďže študenti sú vo vekovom rozmedzí od dvoch do troch rokov, zaujímajú ich nápadité hry, ako aj vizuálne a fyzické aktivity:

Bavia ich nápadité hry, ako aj vizuálne a fyzické aktivity.
Napríklad: bábkové hry, lov pokladov alebo odmien, prekážkové dráhy, hry na zvieratká.
Prejavujú zvýšený záujem o hudbu a kreslenie.
Napríklad: spev a tanec pri piesňach o emóciách alebo sociálnom správaní, čmáranie po dúhe, aby sa naučili farby.
Deti sú schopné triediť objekty podľa kategórií, napodobňovať zložitejšie akcie pre dospelých a pomenovať objekty v obrázkovej knižke.
Napríklad: triedenie hračiek do škatúľ v závislosti od ich farby, tvaru alebo iných charakteristík.
Detičky začínajú pravidelne reagovať na jednoduché pokyny, dodržiavajú pravidlá triedy a spoločenské správanie.

Tretí rok

Hlavným cieľom skupín pre tretie ročníky (vo veku od troch do štyroch rokov) je umožniť im širšie pochopenie spoločnosti, podporiť ich sociálne vzťahy a aktívne ich zapojiť do tvorivého a kritického myslenia.

V matematike deti začínajú porovnávať a rozlišovať objekty podľa rôznych množstiev a atribútov, naučia sa radiť objekty pomocou pozičných a ordinálnych výrazov a naučia sa ich jednoduché sčítanie.

V sociálnych štúdiách sa deti učia o zdraví, individuálnych a skupinových povinnostiach, zručnostiach pri riešení problémov a koncepciách času.

Vo vede sa učia o živočíšnej ríši vrátane faktov o biotopoch a anatómii zvierat. Hodiny geografie rozširujú detskú komunitu v globálnom meradle, aby sa dozvedeli viac o krajinách, vodných plochách a mapách.

Umenie povzbudzuje deti tejto vekovej skupiny, aby preskúmali sebavyjadrenie, naučili sa správne používať rôzne výtvarné nástroje, zdokonaľovať jemnú motoriku, správne uchopenie písacích potrieb a nožníc do ruky. Jazykové osnovy sa zameriavajú na intonáciu a štruktúru hovorenej konverzácie, rozširovanie vedomostí o abecede, schopnosti porozumieť a konštruovať viacstupňové smery a zložité vety.

Keďže deti sú vo vekovom rozmedzí troch až štyroch rokov, mali by sa zaujímať o aktivity ako:

Bavia ich nápadité a konštruktívne hry, ako aj asociatívne hry s ostatnými deťmi.
Napríklad: tímové hry, využitie bábkového divadla alebo hrania rolí pri spoznávaní zvierat, budovanie krajiny pomocou hliny alebo iných tvarovateľných médií alebo fyzické vytváranie máp.
Prejavujú sklony k hudbe a fyzickým aktivitám.
Napríklad: použitie hudobných nástrojov, ako je xylofón, na spoznávanie zvuku alebo postupnosti (hudobných nôt), prekážková dráha alebo preteky v zoraďovaní číselných kariet do poradia.
Sú nesmierne zvedavé. Majú záujem klásť otázky, skúmať, vymýšľať, diskutovať a môžu si pamätať a prerozprávať časti príbehov
Napríklad: lov pokladov alebo odmien, tajomné hry, hry rozprávajúce príbehy, čítanie a diskusia o knihách.
Dokážu sa dlho a sústredene venovať vybranej činnosti. Môžu spustiť a zastaviť aktivity na základe externých pokynov (napríklad časových limitov). Môžu tiež nasledovať trojdielne pokyny, spolupracovať s ostatnými a striedať sa, porozumieť vzťahom medzi príčinami a následkami, riadiť sa pravidlami v triede a spoločenským správaním.

Štvrtý rok a rozšírené vzdelávanie

Hlavným cieľom posledných ročníkov (štyri až päť rokov) v materskej škole je pripraviť študentov na úvod do základnej školy so zameraním na individuálne a skupinové aktivity, ktoré podporujú samostatnosť, zodpovednosť, tvorivé vyjadrovanie a kritické myslenie.

V matematike deti pokračujú v práci sčítaním, odčítaním a radením, ako aj zoznamovaním sa s určovaním času a meraniami.

V sociálnych štúdiách sa deti učia o technológiách, profesiách, rozmanitosti, občianskej zodpovednosti a bezpečnosti.

Vo vede sa učia o anatómii, živých a neživých veciach, životných cykloch a skúmajú fyzikálne vedy prostredníctvom experimentov a pozorovania.

Hodiny zemepisu sa zameriavajú na deti, ktoré vytvárajú rozsiahle koncepty v svojej miestnej aj v globálnej komunite a zdokonaľujú sa v čítaní máp.

Umenie deti tejto vekovej skupiny povzbudzuje, aby skúmali umelecké smery v priebehu dejín a zároveň kriticky uvažovali o umení, kultúre a sebavyjadrení. Jazykové osnovy sa zameriavajú na ďalší pokrok v písaní, zapájanie študentov do rôznych techník čítania, pravopisu a do zdokonaľovania konverzačných schopností.

Keďže študenti sú vo vekovom rozmedzí od štyroch do piatich rokov, mali by sa zaujímať o aktivity ako:

Rôzne vzdelávacie aktivity, ktoré prebiehajú formou hry a vyžadujú trpezlivosť na dlhší čas.
Napríklad: hraním rolí sa naučiť čítať reštauračné menu, naučiť sa geometriu pomenovaním tvarov kociek použitých pri stavbe hradu.
Vyjadriť svoju kreativitu pomocou fantázie, hudby a fyzičnosti.
Napríklad: prerozprávanie príbehu na základe umeleckej kresby študenta na tému doba kamenná, naučiť sa určovať čas pomocou tanca a hudobného tempa.
Dokáže hrať základné hry s pravidlami a zapojiť sa do učenia prostredníctvom pokusov, opakovania, experimentovania, zdokonaľovania a rozpracovávania zážitkov a aktivít.
Napríklad: spoločenské hry, vedecké experimenty, kódovanie hračkárskeho robota.
Dokáže sa sústrediť na činnosť alebo úlohu až do konca s minimálnou pomocou a usmernením dospelého. Dokážu sa zapojiť do individuálnych, párových alebo skupinových aktivít, spolupracovať s ostatnými pri riešení problémov, dodržiavať pravidlá v triede a spoločenské správanie.
SK | EN